18 Ogos 2015

ENTRI 6: TASKA CERIA, KOPERASI INSTITUT PERTANIAN SERDANG

TEKS: ATIQAH HANUM BINTI HARUN
GAMBAR: ATIQAH HANUM BINTI HARUN

Saya dan permata hatiku


Entri kali ini saya nak berkongsi tentang taska yang merupakan tempat saya menghantar permata hati saya iaitu Aisyah dan Bukhari. Alhamdulillah, syukur Allah permudahkan segalanya buat saya kerana bekerja di tempat yang sangat berdekatan dengan taskan anak-anak saya jadi tiada kerisauan kesusahan sekiranya ingin menjenguk mereka.

Taska Ceria di bawah penyeliaan Koperasi Institut Pertanian Serdang. Sesiapa yang bekerja di UPM dan MARDI Serdang boleh lah menghantar anak ke sini ya. Yuran pada saya 'standard' berbanding tempat lain kerana taska yang berhawa dingin dengan kakitangan yang mencukupi sememangnya tiada kerisauan di hati bila menghantar anak-anak lebih-lebih lagi cikgu-cikgu di sana sememangnya terlatih dan berpengalaman. Yuran bagi bayi ialah RM350 manakala bagi umur lain yuran RM300 sahaja. 

Di taska ini terdapat tiga bilik iaitu bilik 1 untuk bayi sahaja. Sekiranya bayi telah pandai dan kuat untuk berjalan, mereka akan dipindahkan ke bilik 2 iaitu bilik untuk anak-anak yang sudah pandai berjalan sehingga umur 3 tahun. Untuk bilik yang ketiga pula khas untuk anak-anak yang berumur 3 tahun keatas dan juga transit. Setiap bilik dilengkapi dengan penghawa dingin dan tv. Bagi bilik 2&3 makanan disediakan oleh pihak taska. Jadinya pada saya dan suami amat berbaloi yuran RM300 itu termasuk 3 kali makan untuk anak-anak. 

Selalunya di bilik Bukhari akan dipasang lagu kanak-kanak. Sewaktu saya mengintai dia, sungguh seronok dia melompat-lompat apabila lagu dipasang. Di bilik 2 juga bukhari dan rakan-rakannya akan diberi permainan lego untuk di main bersama-sama. Wah, terserlah bakat kreatif anak saya merekabentuk dengan lego-lego itu. Untuk bilik 3 tidak banyak yang saya tahu tetapi banyak aktiviti yang dilakukan di bilik 3.

Oh ye, baru-baru ini telah diadakan Jamuan Hari Raya di Taska Ceria bermula pada jam 3 petang. Mestilah saya turut hadir dengan membawa kek coklat bagi memeriahkan majlis tersebut. Sungguh meriah dan siap ada pemberian duit raya dari pihak taska dan juga dari cikgu mereka. Terima kasih cikgu. 

Kek coklat yang dibuat sendiri

Diantara cikgu-cikgu Taska Ceria (memang ceria!)

Diantara ibu bapa yang hadir

Si abang yang sibuk menyelongkar beg emaknya

Mungkin ada yang tertanya-tanya taska ini berada dimana kan? Taska ini betul-betul berada di dalam Institut Pertanian Serdang. Boleh gunakan 'google maps' pasti akan terpapar tempatnya. 


1 ulasan:

  1. salam sis.bole mintak no telefon taska ceria ni.anak saya 9 bulan.berminat nak tanya kalau masih ada kekosongan.

    BalasPadam