24 Ogos 2015

ENTRI 9: AYAM GORENG 'ALA-ALA ' MAMAK

TEKS: ATIQAH HANUM BINTI HARUN
GAMBAR: ATIQAH HANUM BINTI HARUN



Assalamualaikum w.b.t,

Hari ini saja saya nak kongsikan resepi ayam goreng ala-ala kat kedai mamak. Resepi ini ikut sukahati saya saja tapi rasa dia memang sedap.

Bahan-bahan:-

4 ketul ayam
1 sudu besar kari ikan/ayam (saya guna kari ikan)
1 sudu kecil kunyit serbuk
Garam secukup rasa (ikut tahap masin masing-masing, saya guna 1/2 sudu kecil)
2 sudu besar tepung jagung
Daun kari (optional)

Ayam yang telah diperap

Campur dan gaulkan semua bahan tadi pada ayam dan biar hingga sebati dan biar seketika supaya bahan tadi dapat diserap ayam. Kakau nak lebih banyak tepung boleh tambahkan tepung jagung. Saya tidak letak daun kari sebab dekat rumah tiada stok. Kalau anda nak letak daun kari lebih sedap baunya. Lagi banyak ayam, bahan-bahan yang digunakan pun haruslah bertambah ya semua.

Dah siap perap boleh lah digoreng dengan api sederhana. Makan macam tu sahaja pun sedap. Oh ya, resipi ini boleh diubah mengikut citarasa masing-masing ya. Sampai sini dulu (^_^)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan