17 Ogos 2015

ENTRI 4: PENGALAMANKU - KESAN PENGAMBILAN PERANCANG

TEKS: ATIQAH HANUM BINTI HARUN
GAMBAR: GOOGLE


Antara kaedah merancang



Assalamualaikum w.b.t

Sewaktu kelahiran Ahmad Bukhari,permata hati saya yang sulung tidak pernah terlintas di fikiran untuk menggunakan perancang kerana takut akan kesan-kesan sampingan yang akan di alami. Malahan suami juga tidak bersetuju saya menggunakan perancang lebih-lebih lagi pengambilan pil kerana takut akan kesan yang tidak baik terhadap diri saya. Hasilnya, lahirlah permata hati kedua saya dengan jarak kehamilan yang dekat dengan anak pertama. Setelah kelahiran anak kedua iaitu Aisyah Bahirah, saya mula memikirkan untuk menggunakan perancang bagi mengelakkan mengandung kali ketiga dalam masa terdekat. Saya bercadang menjarakkan kehamilan dalam tempoh 3-4 tahun. Kesian anak sulung saya yang tidak puas bermanja dengan saya. Dalam hati marah dan kecewa dengan diri sendiri kerana tidak mampu berlaku adil dengan anak-anak.

Untuk mengelakkan perkara sama berulang, saya pun membuat keputusan sendiri untuk mengambil perancang jenis suntikan iaitu Depo-provera. Jururawat akan suntik perancang ini dibahagian punggung. Saya memilih cara ini kerana takut terlupa memakan pil. Tetapi kesan yang saya alami dengan pengambilan suntikan ini sangat menyedihkan. Rambut saya gugur dengan banyak dan teruk sehinggakan di mana-mana pelusuk rumah pasti terdapat helaian rambut saya. Vitamin,minyak kelapa dara dan pelbagai supplemen yang diambil untuk rambut tidak berjaya. Setelah dua kali suntikan, saya berhenti dari mengambil perancang ini dan bertukar kepada pil. Barulah keguguran rambut berkurangan. Alhamdulillah dengan izin Allah. Selain itu,kesan yang saya alami adalah penurunan penghasilan susu badan tetapi setelah bertukar kepada pil Norriday,penghasilan susu badan kembali banyak semula. Syukur sekali lagi dengan izin Allah.

Inilah pil noriday, perlu diambil setiap hari



Bagi pengambilan pil Norriday pula, penghasilan susu memang kembali seperti biasa tetapi malangnya nafsu makan saya menjadi-jadi dan merisaukan saya. Tidak sampai sebulan saya berhenti dari mengambil sebarang pil perancang. Sesungguhnya pada saya pengambilan ubat peancang memang tidak bagus untuk badan tapi apakan daya kita manusia biasa mana mampu untuk merancang sendiri jika tiada kekuatan dan disiplin. 

Jadinya setelah perbincangan dengan suami saya bercadang untuk memasang alat IUD bagi merancang anak yang seterusnya. Tetapi saya perlu berjumpa doktor terlebih dahulu untuk konsultansi bagi perancang jenis ini. Mujur suami saya memahami, dan dalam masa terdekat ini dengan izinNya saya akan memasang alat ini. Pengalaman alat perancang IUD ini akan saya kongsikan setelah berjaya memasangnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan